FAQ - Často kladené dotazy

 

Co je Corrency?

Projekt Corrency je inovativní systém efektivní distribuce peněz prostřednictvím correntů - měny s nastavitelnou směnitelností, za účelem co nejrychlejšího oživení hibernované ekonomiky způsobené především krizí likvidity domácností v důsledku události COVID-19. Cílem je zmírnění ekonomických dopadů na občany a na společnost a zároveň podpora co nejrychlejší obnovy původního stavu společnosti před událostí COVID-19. Základní ideou Corrency je, že občan získá finanční podporu od jejího poskytovatele, např. od municipality, formou měny corrent, kterou může utratit u místních obchodníků.

 

Kdo je provozovatelem a poskytovatelem financí pro projekt v Kyjově?

Za ideou a realizací Corrency stojí firma I, FOUNDATION, s.r.o., která je zároveň provozovatelem celého systému a donátorem pro pilotní projekt.

 

Co je corrent?

Corrent je měna s nastavitelnou směnitelností vydaná systémem Corrency v digitální podobě pod zkratkou „COR“ v poměru 1 Kč = 1 corrent. Corrent je krytý korunou. Z finančního daru občanům v korunách je v elektronickém formátu vygenerováno stejné množství correntů, které se mezi občany rozdělí.

 

Co je to nastavitelnost correntu?

Corrent má několik parametrů, které podle svého uvážení nastavuje poskytovatel finanční podpory, v Kyjově je to zdejší radnice. Každý z parametrů je nastavitelný nezávisle na ostatních:

  1. platnost (např. 3 měsíce)
  2. lokalita (např. městská část, konkrétní obec či jinak definovaná lokalita)
  3. spoluúčast (např. 50 %)
  4. oblast využití (např. jídlo, kultura, zdraví atd.).

 

Jaké je nastavení correntu v Kyjově?

Kyjovská radnice se rozhodla podpořit své občany 400 correnty, které budou moci utratit během jednoho měsíce u místních kulturních institucí, obchodníků a poskytovatelů služeb. Stanovila, že spoluúčast občana bude 50 %, což znamená, že nákup zboží či služeb v hodnotě např. 200 Kč uhradí 100 COR a 100 Kč ze svého. Correnty občan získá, pokud splní podmínky stanovené radnicí, což je trvalé bydliště v Kyjově, a do Corrency se zaregistruje. Correnty lze uplatnit pouze u obchodníků, kteří se do systému přihlásili. Jejich seznam najdete na webu kyjov.corrency.cz, na FB Corrency, v kyjovském Infocentru a na vývěsce a podatelně kyjovské radnice. Provozovny budou označené logem Corrency. Důležité je sledovat platnost correntů, po jejich expiraci je už nelze uplatnit. 

 

 

Občan se ptá

Jaké musím splnit podmínky pro přidělení correntů?

Důležité je, aby Vaše trvalé bydliště bylo v Kyjově, jinak není možné se zapojit a registrace nebude úspěšná. Dále Vám stačí mít platný občanský průkaz a vyplnit jednoduchý elektronický formulář na webu kyjov.corrency.cz. Před uložením formuláře si, prosím, přečtěte Všeobecné obchodní podmínky a informace o tom, jak zacházíme s osobními údaji. Bez souhlasu s oběma dokumenty není možné se do Corrency přihlásit. Registraci Vám obratem potvrdíme přímo na webu, případně v SMS. 

 

Kde a do kdy se mohu jako občan registrovat?

Registrovat se můžete na webovém formuláři na stránce kyjov.corrency.cz. Pokud nemáte přístup k internetu, nebo práci s ním neovládáte, můžete o registraci požádat během běžné otevírací doby na podatelně kyjovské radnice a v kyjovském Infocentru ve Svatoborské ulici. Registrace probíhá od 11. 12. 2020 do odvolání. Registrovat se tedy můžete i v průběhu projektu, ale platnost získaných correntů je v tomto případě pouze od data registrace do ukončení projektu. 

 

Proč mám zadávat svůj telefon?

Doporučujeme Vám při registraci zadat svůj mobilní telefon. Po každém nákupu Vám na něj zašleme SMS s Vaším zůstatkem correntů a jednorázový kód, který nahlásíte obchodníkovi při dalším nákupu. Pokud telefonní číslo nezadáte, budete se při nákupu prokazovat svým občanským průkazem a correntový zůstatek Vám na vyžádání sdělí obchodník.

 

Mohu v průběhu přidat svůj telefon?

Pokud jste si telefonní číslo nezadali při registraci, můžete si jej kdykoli v průběhu trvání projektu přidat. Stačí zaslat SMS ve tvaru TELEFON a ČÍSLO VAŠEHO OBČANSKÉHO PRŮKAZU (např. REGISTRACE 123456789) na číslo 736 370 158. Požadavek na přidání telefonního čísla zašlete z telefonního čísla, které chcete přidat. Chytrý mobilní telefon potřebovat nebudete.

 

Jak mohu correnty uplatnit?

Seznam obchodníků, kteří v Kyjově přijímají platbu correnty, budeme průběžně zveřejňovat na FB Corrency a FB města Kyjova. Najdete je i na webu kyjov.corrency.cz a fyzický seznam najdete v kyjovském Infocentru a na podatelně radnice. Zapojení obchodníci budou označeni naším logem. Před nákupem nahlaste, že chcete uplatnit correnty. Při platbě Vás obchodník požádá, abyste mu sdělili číslo svého občanského průkazu anebo jednorázový kód zaslaný v SMS. Obchodník odešle do systému Corrency informaci o výši nákupu spolu s číslem občanského průkazu či kódem a obratem obdrží informaci, kolik zbývá doplatit v Kč a jaký je Váš correntový zůstatek. Pakliže jste do systému Corrency zadali své telefonní číslo, odešleme SMS s novým zůstatkem i Vám, vč. nového jednorázového kódu pro další nákup.

 

Musím uplatnit všechny correnty najednou?

Nemusíte. Correnty si můžete rozložit do více nákupů po celou dobu trvání projektu. Nelze uplatnit více correntů, než Vám bylo přiděleno. Correnty nelze uplatnit poté, co jim vyprší platnost.

 

Co když si omylem smažu SMS s jednorázovým kódem?

Nic se neděje. Při nákupu se prokážete číslem občanského průkazu. Po nákupu Vám přijde nová SMS s Vaším aktuálním correntovým zůstatkem a novým jednorázovým kódem pro další nákup.

 

Mohu platit necorrentovou část kartou?

Záleží na obchodníkovi, zda přijímá platby kartou, stravenkami nebo jen v hotovosti. Systém Corrency umožňuje doplatit Váš podíl jakýmkoliv z uvedených způsobů.

 

Co když je zůstatek na mém correntovém účtu nedostatečný?

Máte-li zaplatit ze svého např. 50 Kč a 50 COR, ale zůstatek na Vašem correntovém účtu je menší, např. pouze 30 COR, máte dvě možnosti. Buď uplatníte 30 COR a Váš doplatek se poměrně zvýší, tj. na 70 Kč, anebo nákup můžete odmítnout. V tomto případě obchodník platbu stornuje a Vy zbylých 30 COR můžete uplatnit kdykoli po dobu jejich platnosti u kteréhokoliv obchodníka zapojeného do Corrency. 

 

Jakou mají correnty platnost?

V Kyjově je platnost correntů nastavena na 31 dní. Platnost se počítá od data zahájení projektu, které je stanoveno na 1. 3. 2021. To se může změnit s ohledem na aktuální epidemiologická opatření. O změnách v projektu Vás budeme informovat na webu kyjov.corrency.cz, příp. SMS na telefonní číslo či na e-mail, které jste zadali při registraci.

Pokud se registrujete v průběhu projektu, platnost získaných correntů je v tomto případě pouze od data registrace do 31. 3. 2021.

 

Co se stane s correnty, které nestihnu uplatnit?

Correnty, které neuplatníte, se po uplynutí stanovené lhůty zneplatní a ve formě Kč se vrátí zpět poskytovateli. Nelze je vyplácet v hotovosti.

 

 

Obchodník se ptá

Jak se mohu do Corrency zapojit?

Podstatné je, že jste právnická či fyzická podnikající osoba, která má sídlo či provozovnu v Kyjově. Pak se stačí registrovat do Corrency vyplněním jednoduchého elektronického formuláře na webu kyjov.corrency.cz. Poté, co jej pečlivě vyplníte a údaje odešlete, Vám do e-mailu, který jste do formuláře zadali, zašleme návrh Smlouvy o proplácení correntů a Dohodu o předávání osobních údajů. Oba dokumenty si, prosím, pečlivě přečtěte. Odsouhlasit je můžete tak, že kliknete na link, který je součástí e-mailu. Bez Vašeho souhlasu není možné se do Corrency zapojit. Link k odsouhlasení je platný 14 dní. Úspěšnou registraci Vám ihned potvrdíme přímo na webu.

Registrovat se můžete také v průběhu projektu. O změnách v projektu Vás budeme informovat na webu kyjov.corrency.cz, příp. SMS na telefonní číslo či na e-mail, které jste zadali při registraci.

 

V provozovně mám několik zaměstnanců, můžu mít více telefonních čísel?

Samozřejmě. Telefonní čísla můžete přidávat a odebírat kdykoli po dobu trvání projektu. Nové telefonní číslo pro zadávání plateb přidáte zasláním SMS ve tvaru REGISTRACE a TELEFONNÍ ČÍSLO, KTERÉ CHCETE PŘIDAT (např. REGISTRACE 608123456) na 736 370 158. Zrušit telefonní číslo lze zasláním SMS ve tvaru ZRUŠIT a TELEFONNÍ ČÍSLO, KTERÉ CHCETE ZRUŠIT (např. ZRUŠIT 777123456) na totéž číslo 736 370 158. Je nutné, aby oba změnové požadavky byly zaslány z telefonního čísla, které jste zadali při registraci do Corrency. V opačném případě nebude možné požadovanou změnu provést.

 

Jak přijmu platbu v correntech?

Při platbě se Vám občan prokáže svým občanským průkazem nebo jednorázovým kódem pro nákup, který dostane ve formě SMS na svůj telefon. Vy poté odešlete SMS ve tvaru ČÍSLO OBČANSKÉHO PRŮKAZU a CELKOVÁ ČÁSTKA NÁKUPU V KČ (např. 123456789 200) do systému Corrency. Systém Vám obratem vrátí SMS s částkou, kterou Vám má občan doplatit ze svého, a s jeho aktuálním correntovým zůstatkem. Občan rovněž obdrží od systému Corrency SMS se zůstatkem correntů a jednorázovým kódem pro další platbu.
Další možností je zadání platby přes webovou aplikaci. Pro přihlášení potřebujete heslo, které získáte zasláním SMS ze svého telefonního čísla zadaného při registraci ve tvaru HESLO na číslo 736 370 158. Heslem se přihlásíte do formuláře pro zadání platby, do kterého stačí dopsat číslo občanského průkazu nebo jednorázový kód, celkovou částku a odeslat. Corrency systém Vás ve webové aplikaci obratem informuje stejně jako v případě SMS.

 

Jak zadám platbu correnty do své pokladny?

Záleží na nastavení Vašeho pokladního zařízení. Nejobvykleji se platba correnty zadává jako platba “jiným platebním prostředkem”.

 

Platba není schválena, proč? Co s tím?

Pokud Vám systém Corrency platbu po odeslání neschválí, zároveň Vás informuje, proč tomu tak je. Obvykle je za tím jeden z těchto důvodů:

 

Co když občan platbu odmítne uhradit?

Občan může odmítnout platbu uhradit, např. z důvodu vyššího doplatku v Kč kvůli nedostatečnému correntovému zůstatku, či z jiného důvodu. Pakliže již byla platba systémem Corrency schválena, můžete ji stornovat tlačítkem “storno” ve webové aplikaci anebo zasláním SMS ve tvaru STORNO na číslo 736 370 158. Stornovat lze vždy jen poslední platbu nejpozději do 10 minut od odeslání do systému Corrency.

 

Jak mi budou correnty proplacené?

Provozovatel Corrency Vám nejpozději následující pracovní den souhrnně doplatí na Váš bankovní účet zadaný při registraci částku v Kč odpovídající correntům, které u Vás občané uplatnili při platbě za zboží či služby. Zároveň Vám na kontaktní e-mail zašle soupis tržeb pro účetní kontrolu.

 

Co dělat v případě potíží?

Nevíte si rady? Kontaktujte nás na našem e-mailu podpora@corrency.cz anebo na telefonním čísle 608 882 737 v pracovních dnech od 9.00 do 17.00.